Podcasts

Werkzame Stof

Een podcast van NUOVO Scholen met mensen met goede ideeën en ervaringen binnen het onderwijs. Centraal staat de ‘werkzame stof’: waar kun je beginnen, welke valkuilen kun je tegenkomen en welke hulplijnen zijn er. Zodat je als luisteraar direct aan de slag kan!

Podcasts

Soms is er een limiet aan het aantal deelnemers, waardoor slechts een klein deel van onze collega’s aan de activiteit kan deelnemen. Of de workshop of bijeenkomst is nog niet door iedereen ontdekt. Een gemiste kans, want er wordt vaak interessante materie besproken die voor veel meer onderwijsprofessionals relevant is.

Daarom is er nu Werkzame Stof. Een podcast van NUOVO Scholen waarin host Rogier Elshout in gesprek gaat met mensen met goede ideeën of ervaringen binnen het onderwijs. Hij vraagt ze wat nou precies de ‘werkzame stof’ is, waar je kunt beginnen, welke valkuilen je tegen kunt komen en welke hulplijnen er zijn. Zodat je als luisteraar direct aan de slag kan en er jouw draai aan kunt geven, zonder het wiel opnieuw te hoeven uitvinden. Elke aflevering één gast, één idee en lekker kort, te beluisteren in jouw favoriete podcast-app en op Campus handig gebundeld.

 

Werkzame stof

1 Hoe gebruik je talenten als startpunt van leren?

met Luk Dewulf

In de eerste aflevering gaat Rogier in gesprek met Luk Dewulf over talentgericht werken. ‘Leren is het versterken van je talenten, niet het opvullen van gaten.

Lees meer Toon minder

2 Hoe help je leerlingen omgaan met prestatiedruk?

met Thera Knopperts

​​Sinds corona is er veel aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren. Prestatiedruk, klimaat-pessimisme en een constante strijd om likes op social media drukken op de schouders van leerlingen.

Lees meer Toon minder

3 Hoe vertaal je wetenschappelijke inzichten naar jouw praktijk?

met Pedro De Bruyckere

Het is belangrijk om evidence informed te werken, maar hoe vertaal je wetenschappelijke inzichten naar jouw klaslokaal? En hoe vind je de juiste speld in de hooiberg van onderzoeken? Begin met een zelfkritische houding.

Lees meer Toon minder

4 Hoe ga je om met leerlingen met uitdagend gedrag?

met Kiki Geserick

Het idee van passend onderwijs is dat zoveel mogelijk kinderen, hoe bijzonder ze ook zijn, een passende plek hebben in het regulier onderwijs. Dat klinkt mooi, maar waar begin je als je een leerling in je klas hebt waarvan je echt niet begrijpt waarom die doet wat ie doet, laat staan hoe je ermee moet omgaan. 

Lees meer Toon minder

5 Hoe help ik leerlingen hun potentieel te benutten?

met Redwane Bouttaouane

Als je te lage verwachtingen hebt van leerlingen, de lat te laag legt, blijft er veel potentieel onbenut. Hoge verwachtingen hebben is de basis van alle potentieel benutten. Echter, als het doorslaat naar te hoge verwachtingen, dan gaat het tegenwerken. En het probleemgedrag dat je dan uitlokt, is vaak hetzelfde als bij te lage verwachtingen. Hoe leg je de lat precies op het juiste plekje? Leg de lat op de lange termijn, niet in het nu. En zie het niet alleen als een didactisch instrument, maar ook als een pedagogisch instrument. Maar het begint bij je bewust zijn van je eigen gedrag.’ Dit zegt Redwane Bouttaouane, docent binnen de Master Educational Needs opleiding bij Fontys. Ook is hij werkzaam bij stichting Het Leerinstituut en is hij auteur van het boek ‘Benut het leerpotentieel van alle leerlingen’. In deze aflevering gaat Rogier met hem in gesprek over hoge verwachtingen.

Lees meer Toon minder

6 Hoe maak ik mijn onderwijs contextrijk en betekenisvol?

met Kim Eijkelhof

Praktijkgerichte opdrachten, waarbij leerlingen aan de slag gaan met echte vragen uit de echte wereld, maken het onderwijs aantrekkelijker en betekenisvoller. Maar waar begin je dan? Bij het vraagstuk! Zorg dat je een relevante en interessante opdracht hebt en pas dat in het rooster, de vakken en methode, niet andersom.’ Dit zegt Kim Eijkelhof, docent bij X11 media en vormgeving. Ze is ontwikkelaar van HavoP, een praktijkgericht vak voor havo-leerlingen. En mede-organisator van U-DECIDE, een event waarbij leerlingen van verschillende scholen samenkomen om te werken aan concrete praktijkvraagstukken van organisaties en overheden. In deze aflevering gaat Rogier met haar in gesprek over onderwijs vanuit praktijkvraagstukken.

Lees meer Toon minder