Leerlab: Leiderschap in de lerende schoolorganisatie

  • 21-11-2024

  • 10 tot 30 deelnemers

  • Academie Tien

Bekijk alle data

Er wordt steeds vaker gesproken over de lerende schoolorganisatie en een lerende cultuur. Logisch, want sterke vormen van leren in de school zorgen voor verbetering van de onderwijskwaliteit en werkplezier voor onderwijsprofessionals. Het is echter niet eenvoudig om een lerende schoolorganisatie op te bouwen.

Ben jij als leider geïnteresseerd in hoe het leren in jouw schoolorganisatie op alle niveaus vorm kan krijgen en wat jouw rol kan zijn? Hoe zorg je dat leraren professionaliseren en blijvend leren hun pedagogisch-didactisch handelen te versterken? Welke structuren helpen om sterke teams te creëren die samen werken aan onderwijskwaliteit?

In dit leerlab ga je aan de slag om je kennis en leiderschapsvaardigheden binnen de lerende schoolorganisatie te verdiepen. Je ontwerpt innovaties op basis van de vragen die leven in jouw schoolpraktijk. Zo versterk je het leren op alle lagen van de school: leerlingen, (aanstaande) leraren en onderwijskundig leiders.

Dit leerlab is bedoeld voor onderwijskundig leiders die zich bezighouden met het leren van teams en individuen in hun schoolorganisatie. Je bent misschien team• of locatieleider, schoolleider of (con)rector, maar ook andere onderwijskundig leiders zijn welkom: projectleiders, curriculumleiders, teacher-leaders of (school)opleiders. Heb je als organisatie al stappen gezet op dit gebied of ben je vooroploper? Ook dan ben je van harte welkom.
In dit leerlab vragen we je om met (minimaal) één andere collega uit jouw schoolorganisatie deel te nemen. Zo zorgen we ervoor dat jullie kunnen samenwerken om het leren in jullie schoolorganisatie te versterken.

Programma op hoofdlijnen

In dit leerlab verbinden we telkens twee onderdelen:
o Het ontwerptraject waarin je bezig bent om aspecten van je schoolorganisatie opnieuw te ontwerpen om het leren te versterken;
o Het leiderschapstraject waarin we je aannames over onderwijskundig leiderschap onderzoeken en vaardigheden trainen om verandering te brengen en leren in de school te begeleiden.

Tijdens de bijeenkomsten combineren we verschillende werkvormen: je bent bezig met ontwerpsessies, krijgt input van experts, traint je leiderschapsvaardigheden, analyseert je schoolorganisatie en reflecteert op je onderwijskundig leiderschap. Houd rekening met een dynamische dag waarin je veel zelf aan de slag bent onder begeleiding van deskundigen. We passen de effectieve kenmerken van leren in de school uiteraard toe tijdens onze bijeenkomsten.

Het traject bestaat uit zes bijeenkomsten waarin deelnemers hun inzichten en ontwerpen delen. De onderwerpen van de bijeenkomsten zijn als volgt:
o Dag 1: Een brede blik op onderwijskundig leiderschap en doorlopend leren in de schoolorganisatie: cultuur & structuur in de schoolorganisatie
o Dag 2: Hoe versterken we het leren van onderwijsprofessionals? Het perspectief van opleidingsdidactiek en onderzoek naar effectieve vormen van leren voor leraren en teams
o Dag 3: De lens van gelaagdheid: hoe beïnvloedt het leren van leerlingen, (aanstaande) leraren, opleiders en onderwijskundig leiders elkaar?
o Dag 4: Leren in teams: hoe kunnen we collectief eigenaarschap vorm en inhoud geven? Hoe versterken we als leider collective teacher efficacy?
o Dag 5 & 6 staan in het teken van het ontwerpen van de interventies in jouw schoolorganisatie. Ook kijken we met een veranderkundige blik naar de schoolorganisatie. Als groep bepalen we op welke onderwerpen verdere verdieping wenselijk is.

Wat levert het op?

Na deelname:
o Heb je inzichten opgedaan over de effectieve kenmerken en de werking van een lerende schoolorganisatie;
o Heb je je vaardigheden verdiept in het begeleiden van het leren van onderwijsprofessionals;
o Kun je jouw schoolorganisatie analyseren door de lens van gelaagdheid: hoe beïnvloedt het leren in de verschillende lagen van de school elkaar?;
o Heb je een start gemaakt met het implementeren van innovatie in de structuur en cultuuraspecten van jouw schoolorganisatie om het leren te versterken;
o Heb je je bewustzijn verdiept van je rol als onderwijskundig leider in het doorlopend ‘onderhouden’ van de lerende schoolorganisatie;
o Heb je handvatten opgedaan om je rol als onderwijskundig leider in de lerende schoolorganisatie uit te voeren.

Dit is een co-productie van de VO-academie, het Opleidingshuis, Lectoraat Werken in Onderwijs, Voortgezet Leren en Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren.

Wanneer?

  • 21 november 2024

  • 10:00 tot 17:00

  • 09 januari 2025

  • 10:00 tot 17:00

  • 13 februari 2025

  • 10:00 tot 17:00

  • 10 april 2025

  • 10:00 tot 17:00

  • 22 mei 2025

  • 10:00 tot 17:00

  • 19 juni 2025

  • 10:00 tot 17:00