Masterclass Digitaal welbevinden van jongeren

Samen sterk voor mentale gezondheid

  • 20-5-2025

  • 10 tot 20 deelnemers

Bekijk alle data

Digitaal welbevinden van jongeren • de impact van smartphone en sociale media

De digitale wereld is een onlosmakelijk deel van het leven van jongeren. Smartphones en sociale media beïnvloeden niet alleen hun dagelijkse routines, maar ook hun mentale gezondheid en de dynamiek in de klas. Welke impact heeft al dat mediagebruik op hun welbevinden, zowel positief als negatief? En hoe ga je als docent om met de uitdagingen van mediagebruik op school, zoals mentale gezondheid, polarisatie in de klas en groepsdynamiek?

In deze masterclass nemen Freek Zwanenberg (Bureau Jeugd & Media) en Martine Hogerwerf (Werkplaats Kindergemeenschap) je mee in de online wereld van leerlingen. Aan de hand van praktische casussen en inzichten uit onderzoek ontdek je hoe je als docent het gesprek aan kunt gaan over hun mediagebruik en zo het digitale welbevinden van leerlingen kunt versterken.

Wat kun je verwachten?

Praktische inzichten: Begrijp de invloed van smartphone• en sociale mediagebruik op jongeren en hun omgeving.
Gespreksvaardigheden: Leer hoe je de impact van mediagebruik op mentaal welzijn en de dynamiek in de klas kunt signaleren en bespreekbaar maken.
Concrete strategieën: Ontvang tools en tips om digitaal welbevinden in de klas te bevorderen.

Wat levert het op?

Na deze masterclass loop je weg met:
• Inzicht in de positieve en negatieve effecten van mediagebruik op leerlingen.
• Praktische handvatten om digitaal bewustzijn en welzijn te stimuleren in je klas.

Voor wie?
Deze masterclass is bedoeld voor docenten die willen werken aan een inclusieve, veilige en verbonden klas en school.

Is deze masterclass interessant voor een collega? Stuur deze link door!

Deze masterclass is onderdeel van het aanbod rondom het thema mentale gezondheid. Wil je meer leren over de mentale gezondheid van leerlingen? We geven dit schooljaar meerdere masterclasses. Je bent van harte welkom!

Wanneer?

  • 20 mei 2025

  • 14:30 tot 17:00